Hieronder vind je een lijst van boeken uit de bibliotheek van het HIOW. Deze boeken zijn enkel te ontlenen door studenten, oud-studenten en docenten.

Om een boek te ontlenen, neem contact op met de secretaris via mail: guidoaerts@skynet.be

Algemene didactiek

  • Binnenklasdifferentiatie: een beroepshouding, geen recept (Castelein, Coens, De Witte, Houben, Lauwers, Segers en Van den Branden)
  • Binnenklasdifferentiatie: leerkansen voor alle leerlingen (Katrien Struyven en anderen)
  • De basisschool als fundament voor ontwikkelen en leren (VLOR)
  • Evaluatie in het Vlaams onderwijs
  • Evaluatiepraktijk op school (Harre, Smeyers en Vanhoof)
  • Evalueren om te leren (Castelijns - Segers - Struyven)
  • Instrumenten voor zelfevaluatie - inventarisatie en beschrijving (van Wees - Rekveld - Brandsma - Bosker)
  • Instrumenten voor zelfevaluatie - beschrijving van 31 instrumenten (van Wees - Rekveld - Brandsma - Bosker)
  • Leren en onderwijs: inleiding tot de algemene didactiek (Standaert - Troch - Peeters - Stroobants)
  • Leren: een antwoord op 101 leervragen (Willem De Vriendt)
  • Wat werkt: kenmerken van effectief basisonderwijs (Bellens - De Fraine)

Diversiteit en onderwijs

  • Inclusief onderwijs in de praktijk (Mortier - De Schauwer - Van de Putte - Van Hove)
  • Gelijkekansenbeleid onderweg: een internationaal vergelijkend onderzoek (Facon - Hondeghem - Nelen)
  • Meer talen in de basisschool (VLOR)

Kleuteronderwijs (didactiek van het...)

  • Basisontwikkeling voor peuters in de onderbouw (Frea Janssen-Vos - editie 2008)
  • Basisontwikkeling voor peuters in de onderbouw (Frea Janssen-Vos - L. Van der Meer - editie 2017)
  • De natuurwetten van het kind (Céline Alvarez)
  • Kiezen voor het jonge kind (Helma Brouwers)
  • Meer zorg voor kleuters via spelbegeleiding (Miet Fournier)
  • Spel en ontwikkeling (Frea Janssen - Vos)
  • Werkhouding bij kleuters (Kaat Timmerman)
  • Zorg voor kleuters - bewust planmatig handelen binnen de kleuterklas (Johan Eichhorn)

Leerpsychologie en orthodidactiek

  • Kinderen met specifieke onderwijsbehoeften (Marc Van Gils)
Nederlands (didactiek)
  • Met woorden in de weer (Van den Nulft - Verhallen)
  • Taal: een zaak van alle vakken (van Beek - Verhallen)
  • Taalontwikkeling op school (Walst - Verhallen)

Ontwikkelingspsychologie

  • Dramaqueen of gewoon autisme (Marijke Van Dongen)

Output als bijdrage tot kwaliteitszorg

  • Goed onderwijs en de cultuur van het meten (Gert Biesta)
  • De datateammethode (R) (Shildkamp e.a.)

Schoolmanagement

  • De duidelijke directeur (Karin Verhoeven)
  • Flitsbezoek (Downey e.a.)
  • Transformeer de school van binnenuit (Dirk De Boe)
  • Waar zit het beleidsvoerend vermogen in (ver)scholen? (Vanhoof - Denaire - Van Pethegem)