Hieronder vind je een lijst van boeken uit de bibliotheek van het HIOW. Deze boeken zijn enkel te ontlenen door studenten, oud-studenten en docenten.

Om een boek te ontlenen, neem contact op met de secretaris via mail: guidoaerts@skynet.be

Algemene didactiek

  • Binnenklasdifferentiatie: een beroepshouding, geen recept (Castelein, Coens, De Witte, Houben, Lauwers, Segers en Van den Branden)
  • Binnenklasdifferentiatie: leerkansen voor alle leerlingen (Katrien Struyven en anderen)
  • De basisschool als fundament voor ontwikkelen en leren (VLOR)
  • Evaluatie in het Vlaams onderwijs
  • Evaluatiepraktijk op school (Harre, Smeyers en Vanhoof)
  • Evalueren om te leren (Castelijns - Segers - Struyven)
  • Instrumenten voor zelfevaluatie - inventarisatie en beschrijving (van Wees - Rekveld - Brandsma - Bosker)
  • Instrumenten voor zelfevaluatie - beschrijving van 31 instrumenten (van Wees - Rekveld - Brandsma - Bosker)
  • Leren en onderwijs: inleiding tot de algemene didactiek  - versie 6 (Standaert - Troch - Peeters - Stroobants)
  • Leren en onderwijs: inleiding tot de algemene didactiek - versie 7 (Standaert - Troch - Peeters - Stroobants)
  • Leren: een antwoord op 101 leervragen (Willem De Vriendt)
  • Wat werkt: kenmerken van effectief basisonderwijs (Bellens - De Fraine)
  • Het bruggesprek - een opstap naar vormend onderwijs (W. Luyten)

Diversiteit en onderwijs

  • Inclusief onderwijs in de praktijk (Mortier - De Schauwer - Van de Putte - Van Hove)
  • Gelijkekansenbeleid onderweg: een internationaal vergelijkend onderzoek (Facon - Hondeghem - Nelen)
  • Meer talen in de basisschool (VLOR)

Filosofie

 

Kleuteronderwijs (didactiek van het...)

  • Basisontwikkeling voor peuters in de onderbouw (Frea Janssen-Vos - editie 2008)
  • Basisontwikkeling voor peuters in de onderbouw (Frea Janssen-Vos - L. Van der Meer - editie 2017)
  • De natuurwetten van het kind (Céline Alvarez)
  • Kiezen voor het jonge kind (Helma Brouwers)
  • Meer zorg voor kleuters via spelbegeleiding (Miet Fournier)
  • Spel en ontwikkeling (Frea Janssen - Vos)
  • Werkhouding bij kleuters (Kaat Timmerman)
  • Zorg voor kleuters - bewust planmatig handelen binnen de kleuterklas (Johan Eichhorn)

Leerpsychologie en orthodidactiek

  • Kinderen met specifieke onderwijsbehoeften (Marc Van Gils)
Nederlands (didactiek / taalvaardigheid)
  • Met woorden in de weer (Van den Nulft - Verhallen)
  • Taal: een zaak van alle vakken (van Beek - Verhallen)
  • Taalontwikkeling op school (Walst - Verhallen)
  • Woordenschatjes - talig met talenten in de kleuterklas (Taverniers, Michiels, Vandenbroucke, Janssens)

Ontwikkelingspsychologie

  • Dramaqueen of gewoon autisme (Marijke Van Dongen)

Output als bijdrage tot kwaliteitszorg

  • De datateammethode (R) (Shildkamp e.a.)
  • Goed onderwijs en de cultuur van het meten (Gert Biesta)
  • Zicht op leerwinst (M. Penninckx, J. Vanhoof, A. Quintekier, S. De Mayer en P. Van Petegem)

Schoolmanagement

  • De duidelijke directeur (Karin Verhoeven)
  • Flitsbezoek (Downey e.a.)
  • Transformeer de school van binnenuit (Dirk De Boe)
  • Waar zit het beleidsvoerend vermogen in (ver)scholen? (Vanhoof - Denaire - Van Pethegem)

Pedagogiek

  • Onderwijsbeleid in Vlaanderen (Valcke en Standaert)
  • Een stad is geen land - pleidooi voor de stedelijke revolutie (E. Corijn)
  • De seculiere samenleving - over religie, atheïsme en democratie (P. Loobuyck)

Wiskunde (didactiek - orthodidactiek)

  • De dyscalculie survivelgids (A. De Bondt - N. De Braeckeleer) 
  • Ik reken fout: omgaan met rekenproblemen (M. Ceyssens)