Hieronder vind je een lijst van boeken uit de bibliotheek van het HIOW. Deze boeken zijn enkel te ontlenen door studenten, oud-studenten en docenten.

Om een boek te ontlenen, neem contact op met de secretaris via mail: guidoaerts@skynet.be

Algemene didactiek

  • Binnenklasdifferentiatie: een beroepshouding, geen recept (Castelein, Coens, De Witte, Houben, Lauwers, Segers en Van den Branden)
  • Binnenklasdifferentiatie: leerkansen voor alle leerlingen (Katrien Struyven en anderen)
  • De basisschool als fundament voor ontwikkelen en leren (VLOR)
  • Evaluatie in het Vlaams onderwijs
  • Evaluatiepraktijk op school (Harre, Smeyers en Vanhoof)
  • Evalueren om te leren (Castelijns - Segers - Struyven)
  • Instrumenten voor zelfevaluatie - inventarisatie en beschrijving (van Wees - Rekveld - Brandsma - Bosker)
  • Instrumenten voor zelfevaluatie - beschrijving van 31 instrumenten (van Wees - Rekveld - Brandsma - Bosker)
  • Leren en onderwijs: inleiding tot de algemene didactiek  - versie 6 (Standaert - Troch - Peeters - Stroobants)
  • Leren en onderwijs: inleiding tot de algemene didactiek - versie 7 (Standaert - Troch - Peeters - Stroobants)
  • Leren: een antwoord op 101 leervragen (Willem De Vriendt)
  • Wat werkt: kenmerken van effectief basisonderwijs (Bellens - De Fraine)
  • Het bruggesprek - een opstap naar vormend onderwijs (W. Luyten)
  • Feedback in de klas - verborgen leerkansen (Stijn Vanhoof, Geert Speltinckx)
  • Onderwijskunde als ontwerpwetenschap - van leren naar instructie (Martin Valcke): deel  1 en deel 2 (apart te ontlenen)
  • Bordwerk en aantekeningen - Slow teaching in de 21e eeuw (M. Scmeicher)
  • Krachtig voor de klas (M. Valcke)
  • Leerkracht in actie (M. Valcke - B De Craene)

Diversiteit en onderwijs

  • Inclusief onderwijs in de praktijk (Mortier - De Schauwer - Van de Putte - Van Hove)
  • Gelijkekansenbeleid onderweg: een internationaal vergelijkend onderzoek (Facon - Hondeghem - Nelen)
  • Meer talen in de basisschool (VLOR)
  • Onderwijs in een gekleurde samenleveving (Orhan Agirdag)

Filosofie / filosoferen met kinderen

 

Wereldoriëntatie (Mens en Maatschappij / Natuur en Techniek dus MMWT)

  • Bijna alles wat je moet weten over thematisch onderwijs (M. Bootsma en E. Naaijkens)

 

Mediawijsheid

  • Datawijs onderwijs (Mediawijs Vlaams kenniscentrum)
  • Van digibeet naar mediawijs (O. Van Roy)

Muzische vorming

  • Muzische conceptkaarten - Zeppelin (uitg. Pelckmans)
  • Muzische inspiratiegids dansexpressie - Zeppelin
  • Muzische inspiratiegids poppenspel en figurentheater - Zeppelin

 

Kleuteronderwijs (didactiek van het...)

  • Basisontwikkeling voor peuters in de onderbouw (Frea Janssen-Vos - editie 2008)
  • Basisontwikkeling voor peuters in de onderbouw (Frea Janssen-Vos - L. Van der Meer - editie 2017)
  • De natuurwetten van het kind (Céline Alvarez)
  • Kiezen voor het jonge kind (Helma Brouwers)
  • Meer zorg voor kleuters via spelbegeleiding (Miet Fournier)
  • Spel en ontwikkeling (Frea Janssen - Vos)
  • Werkhouding bij kleuters (Kaat Timmerman)
  • Zorg voor kleuters - bewust planmatig handelen binnen de kleuterklas (Johan Eichhorn)
  • Jonge kinderen, grote onderzoekers - en de leraar? (H. Van Houte, K. Devlieger, J. Schaffler)

Leerpsychologie, ontwikkelingspsychologie en orthodidactiek

  • Kinderen met specifieke onderwijsbehoeften (Marc Van Gils)
  • Ontwikkelingsstoornissen bij het jonge kind (0-8j) (B. Sanders)
Nederlands (didactiek / taalvaardigheid)
  • Met woorden in de weer (Van den Nulft - Verhallen)
  • Taal: een zaak van alle vakken (van Beek - Verhallen)
  • Taalontwikkeling op school (Walst - Verhallen)
  • Woordenschatjes - talig met talenten in de kleuterklas (Taverniers, Michiels, Vandenbroucke, Janssens)
  • Taalbeschouwing op de basisschool: basisboek (I. Callebaut, M. Stevens, S. De Jonckheere)
  • Volop taal: didactiek Nederlands voor de lagere school (verscheidene auteurs)
  • Licht op krachtig leesonderwijs (OVSG)
  • Begrijpend lezen in een doorgaande lijn (M. Eskes)
  • Volop taal (lagere school) - CT&O
  • Voluit taal (lager secundair) - Ct&O

Nieuwe onderwijstechnologieën

  • ICT in het Vlaams basisonderwijs: de tweede versnelling (S. Van Malderen)

Ontwikkelingspsychologie

  • Dramaqueen of gewoon autisme (Marijke Van Dongen)

Output als bijdrage tot kwaliteitszorg

  • De datateammethode (R) (Shildkamp e.a.)
  • Goed onderwijs en de cultuur van het meten (Gert Biesta)
  • Zicht op leerwinst (M. Penninckx, J. Vanhoof, A. Quintekier, S. De Mayer en P. Van Petegem)
  • Statistiek in woorden: de meest voorkomende statistische begrippen van A tot Z (A. Slotboom)
  • Haal meer uit je toetsgegevens (De Vos, van Schelven, Oprins, Van Beijsterveldt)
  • Update: Vlaamse toetsen, meten om te groeien (Klasse)

Schoolmanagement

  • De duidelijke directeur (Karin Verhoeven)
  • Flitsbezoek (Downey e.a.)
  • Transformeer de school van binnenuit (Dirk De Boe)
  • Waar zit het beleidsvoerend vermogen in (ver)scholen? (Vanhoof - Denaire - Van Pethegem)
  • Teambeslissingen nemen (K. Kelly)
  • De genietbare school (Van Gils - Mathyssen)
  • 625 onderwijsbegrippen (Baert - Bamelis - Desoete)
  • Co-creëren kan je leren (Vermeulen - de Jong)

Pedagogiek

  • Onderwijsbeleid in Vlaanderen (Valcke en Standaert)
  • Een stad is geen land - pleidooi voor de stedelijke revolutie (E. Corijn)
  • De seculiere samenleving - over religie, atheïsme en democratie (P. Loobuyck)
  • Spots op onderwijs: wetenschappers voor het voetlicht (VLOR-werkgroep)

Wiskunde (didactiek - orthodidactiek)

  • De dyscalculie survivelgids (A. De Bondt - N. De Braeckeleer) 
  • Ik reken fout: omgaan met rekenproblemen (M. Ceyssens)
  • Geschiedenis van de wiskunde (Dr. D.J. Struik)

 Evalueren (didactiek van het...)

  • Breed evalueren in het basisonderwijs met 6-12 jarigen (L. Heylen, I. Van Gucht, G. Herssens)

Andere...

  • Ik kies voor mijn talent (Luc Dewulf)
  • Het groene schoolplein als leerrijke omgeving (M. Van de Geer - M. Nelissen)