Hieronder vind je een lijst van boeken uit de bibliotheek van het HIOW. Deze boeken zijn enkel te ontlenen door studenten, oud-studenten en docenten.
Om een boek te ontlenen, neem contact op met de secretaris via mail: guidoaerts@skynet.be.
Algemene didactiek
- Binnenklasdifferentiatie: een beroepshouding, geen recept (Castelein, Coens, De Witte, Houben,
Lauwers, Segers en Van den Branden)
- Binnenklasdifferentiatie: leerkansen voor alle leerlingen (Katrien Struyven en anderen)
- De basisschool als fundament voor ontwikkelen en leren (VLOR)
- Evaluatie in het Vlaams onderwijs
- Evaluatiepraktijk op school (Harre, Smeyers en Vanhoof)
- Evalueren om te leren (Castelijns - Segers - Struyven)
- Instrumenten voor zelfevaluatie - inventarisatie en beschrijving (van Wees - Rekveld - Brandsma -
Bosker)
- Instrumenten voor zelfevaluatie - beschrijving van 31 instrumenten (van Wees - Rekveld - Brandsma -
Bosker)
- Leren en onderwijs: inleiding tot de algemene didactiek - versie 6 (Standaert - Troch -
Peeters - Stroobants)
- Leren en onderwijs: inleiding tot de algemene didactiek - versie 7 (Standaert - Troch - Peeters -
Stroobants)
- Leren: een antwoord op 101 leervragen (Willem De Vriendt)
- Wat werkt: kenmerken van effectief basisonderwijs (Bellens - De Fraine)
- Het bruggesprek - een opstap naar vormend onderwijs (W. Luyten)
- Feedback in de klas - verborgen leerkansen (Stijn Vanhoof, Geert Speltinckx)
- Onderwijskunde als ontwerpwetenschap - van leren naar instructie (Martin Valcke): deel 1 en
deel 2 (apart te ontlenen)
- Bordwerk en aantekeningen - Slow teaching in de 21e eeuw (M. Scmeicher)
- Krachtig voor de klas (M. Valcke)
- Leerkracht in actie (M. Valcke - B De Craene)
Diversiteit en onderwijs
- Inclusief onderwijs in de praktijk (Mortier - De Schauwer - Van de Putte - Van Hove)
- Gelijkekansenbeleid onderweg: een internationaal vergelijkend onderzoek (Facon - Hondeghem - Nelen)
- Meer talen in de basisschool (VLOR)
- Onderwijs in een gekleurde samenleveving (Orhan Agirdag)
Filosofie / filosoferen met kinderen
Wereldoriëntatie (Mens en Maatschappij / Natuur en Techniek dus MMWT)
- Bijna alles wat je moet weten over thematisch onderwijs (M. Bootsma en E. Naaijkens)
Mediawijsheid
- Datawijs onderwijs (Mediawijs Vlaams kenniscentrum)
- Van digibeet naar mediawijs (O. Van Roy)
Muzische vorming
- Muzische conceptkaarten - Zeppelin (uitg. Pelckmans)
- Muzische inspiratiegids dansexpressie - Zeppelin
- Muzische inspiratiegids poppenspel en figurentheater - Zeppelin
Kleuteronderwijs (didactiek van het...)
- Basisontwikkeling voor peuters in de onderbouw (Frea Janssen-Vos - editie 2008)
- Basisontwikkeling voor peuters in de onderbouw (Frea Janssen-Vos - L. Van der Meer - editie 2017)
- De natuurwetten van het kind (Céline Alvarez)
- Kiezen voor het jonge kind (Helma Brouwers)
- Meer zorg voor kleuters via spelbegeleiding (Miet Fournier)
- Spel en ontwikkeling (Frea Janssen - Vos)
- Werkhouding bij kleuters (Kaat Timmerman)
- Zorg voor kleuters - bewust planmatig handelen binnen de kleuterklas (Johan Eichhorn)
- Jonge kinderen, grote onderzoekers - en de leraar? (H. Van Houte, K. Devlieger, J. Schaffler)
Leerpsychologie, ontwikkelingspsychologie en orthodidactiek
- Kinderen met specifieke onderwijsbehoeften (Marc Van Gils)
- Ontwikkelingsstoornissen bij het jonge kind (0-8j) (B. Sanders)
Nederlands (didactiek / taalvaardigheid)
- Met woorden in de weer (Van den Nulft - Verhallen)
- Taal: een zaak van alle vakken (van Beek - Verhallen)
- Taalontwikkeling op school (Walst - Verhallen)
- Woordenschatjes - talig met talenten in de kleuterklas (Taverniers, Michiels, Vandenbroucke,
Janssens)
- Taalbeschouwing op de basisschool: basisboek (I. Callebaut, M. Stevens, S. De Jonckheere)
- Volop taal: didactiek Nederlands voor de lagere school (verscheidene auteurs)
- Licht op krachtig leesonderwijs (OVSG)
- Begrijpend lezen in een doorgaande lijn (M. Eskes)
- Volop taal (lagere school) - CT&O
- Voluit taal (lager secundair) - Ct&O
Nieuwe onderwijstechnologieën
- ICT in het Vlaams basisonderwijs: de tweede versnelling (S. Van Malderen)
Ontwikkelingspsychologie
- Dramaqueen of gewoon autisme (Marijke Van Dongen)
Output als bijdrage tot kwaliteitszorg
- De datateammethode (R) (Shildkamp e.a.)
-
Goed onderwijs en de cultuur van het meten (Gert Biesta)
-
Zicht op leerwinst (M. Penninckx, J. Vanhoof, A. Quintekier, S. De Mayer en P. Van Petegem)
-
Statistiek in woorden: de meest voorkomende statistische begrippen van A tot Z (A. Slotboom)
-
Haal meer uit je toetsgegevens (De Vos, van Schelven, Oprins, Van Beijsterveldt)
-
Update: Vlaamse toetsen, meten om te groeien (Klasse)
Schoolmanagement
- De duidelijke directeur (Karin Verhoeven)
- Flitsbezoek (Downey e.a.)
- Transformeer de school van binnenuit (Dirk De Boe)
- Waar zit het beleidsvoerend vermogen in (ver)scholen? (Vanhoof - Denaire - Van Pethegem)
- Teambeslissingen nemen (K. Kelly)
- De genietbare school (Van Gils - Mathyssen)
- 625 onderwijsbegrippen (Baert - Bamelis - Desoete)
- Co-creëren kan je leren (Vermeulen - de Jong)
Pedagogiek
- Onderwijsbeleid in Vlaanderen (Valcke en Standaert)
- Een stad is geen land - pleidooi voor de stedelijke revolutie (E. Corijn)
- De seculiere samenleving - over religie, atheïsme en democratie (P. Loobuyck)
- Spots op onderwijs: wetenschappers voor het voetlicht (VLOR-werkgroep)
Wiskunde (didactiek - orthodidactiek)
- De dyscalculie survivelgids (A. De Bondt - N. De Braeckeleer)
- Ik reken
fout: omgaan met rekenproblemen (M. Ceyssens)
-
Geschiedenis van de wiskunde (Dr. D.J. Struik)
Evalueren (didactiek van het...)
- Breed evalueren in het basisonderwijs met 6-12 jarigen (L. Heylen, I. Van Gucht, G. Herssens)
Andere...
- Ik kies voor mijn talent (Luc Dewulf)
- Het groene schoolplein als leerrijke omgeving (M. Van de Geer - M. Nelissen)